kbjoerke1
kbjoerke2
kbjoerke_3

Kasper Bjørke: Forretningsmanden & kunstneren

Kasper Bjørke har ikke lyst til at være superstar-dj. Når han ikke arbejder med nye talenter på musikscenen, udgiver soloplader, laver hits med Filur eller vender plader på natklubber i hele verden, forsøger han at holde sig væk fra spotlyset. Så hvorfor er han så berygtet en kulturpersonlighed i København? Svaret: Ved at være én af branchens mest hårdtarbejdende mennesker.


Jeg har faktisk aldrig mødt Kasper Bjørke. Han har sikkert dj’et til fester, jeg har været til – og der er gode chancer for, at vi kender flere af de samme mennesker. Ikke desto mindre har vores veje aldrig krydset, sådan rigtigt. Ikke før i dag, en gråvejrsmandag i september, hvor vi har aftalt at mødes på Vinbaren Falernum på Værnedamsvej. Vi er her, fordi jeg bad ham vælge et sted, han føler sig tilpas. Og han er her, fordi han har indvilget i at lade sig interviewe af os. Han var, hvis du nu ikke vidste det, manden, der sammen med Thomas Barfod erobrede radiobølgerne med stor succes i dj-duoen Filur i starten af årtusindet. Sammen kom de verden rundt – fra japanske talkshows til absurde pressefester, hvor de vendte plader, mens modeller spankulerede op og ned af catwalks for at promovere trusseindlæg. “Det var helt sikkert i den periode, jeg prøvede nogle af de mere syrede ting i min karriere. Vi var på denne her Always Black-klubturne rundt på diskoteker i hele verden, hvor vi skulle dj’e, mens de her sorte modeller gik rundt i trusser og bh på og skulle forsøge at sælge trusseindlæg, det var noget af det mest absurde, vi prøvede.”

Forretningsmanden
Kasper Bjørke er artist. Ingen tvivl om det. Men han er også branchemand – forretningsmand, i et vist aspekt. Han er grunden til, at Oh Land fik sin første chance herhjemme og sidenhen fik sit store gennembrud i USA. ”Det har været en sindssyg rutsjebanetur, fra jeg sad i flyet på vej til New York og hørte hendes demo, da ingen kendte hende, til at jeg var med til at lave hendes debutalbum, og til at hun signede med Epic Records i USA.” I den periode arbejde Kasper som A&R hos pladeselskabet Fake Diamond, hvor han stod for at opdage, signe og udvikle kunstnerne og opbygge pladeselskabets profil. Selvom de udenlandske pladeselskabers interesse for Oh Land ikke kom som en overraskelse, havde hverken han eller Oh Land selv regnet med, at det ville gå så stærkt, som det gjorde. “Fra jeg hørte hendes første sange, vidste jeg, hvad der ville ske. Det var jeg ikke et øjeblik i tvivl om. Men det gik bare hurtigere, end jeg havde regnet med, og nok også hurtigere end hun selv havde regnet med.” Baggrunden for aftalen med det amerikanske pladeselskab faldt også på plads i løbet af 24 timer. ”Det startede med, at vi mødtes til kaffe med en manager, som jeg ville have til at hjælpe Nanna videre i udlandet, da jeg på daværende tidspunkt kunne se at det virkelig begyndte at rykke. Tilfældigvis havde han et møde med en A&R på Epic Records senere samme dag. Den aften skal Nanna (Oh Land. red) optræde i København, og den A&R fra Epic tager med til koncerten. Jeg mødes med begge efter showet og kan mærke, at hun synes, det her er rigtig, rigtig fedt – På den måde, der ikke bare er branche-bullshit. Derefter tager hun tilbage til New York og de (Epic Records) laver nogle måneder senere et buy-out, og køber rettighederne til den næste Oh Land-plade af Fake Diamond.” Via Oh Land-aftalen fik Kasper Bjørke fornyet indsigt i ”den der major label-verden”, som han selv omtaler den. “Jeg skal aldrig være A&R på et stort label. Presset er anderledes, både på artister og ansatte. Det kræver nogle andre ting at være superstjerne i dag,” siger han.

Halvandet års tid er gået, siden Oh Land forlod Danmark. I mellemtiden har Kasper Bjørke arbejdet på sit soloprojekt og ageret co-manager for rockbandet Reptile & Retard, der i øjeblikket indspiller med den legendariske The Cure-producer David M. Allen i London. Og så har han også rejst verden rundt som manager for Trentemøller og arbejdet på sit kommende soloalbum og produceret et nyt Filur-album. Ja, Kasper Bjørke har travlt med mange projekter. Det har kostet i privatlivet. “På et tidspunkt nåede jeg et niveau, hvor jeg ikke kunne sove om natten, og jeg var konstant stresset. Sådan grundstress – helt i ind i nerverne. Mit hjerte slog dobbeltslag, og min læge fortalte mig, at jeg blev nødt til at slappe af. Også selvom der ikke var tid til det.” I dag prøver han at holde sig fra koffein og usund mad, og jobbet på Fake Diamond har han også sagt farvel til. “Jeg har besluttet mig for, at jeg er færdig med at sidde på den side af skrivebordet. De små labels er så truet rent økonomisk, at der ikke er nok råderum til kreativ frihed, mens de store labels har deres egne økonomiske problemer at slås med og ingen visioner. Jeg vil hellere holde mig til management, scouting- og udviklingsdelen, og hjælpe nogle få artister frem på den måde. Det er dét, jeg synes, er det sjove. Ikke at holde budgetmøder og releaseplaner.” Dem, Kasper for tiden arbejder tættest sammen med, er udover Trentemøller, bandet Reptile & Retard, som han har store forventninger til. “Da jeg første gang så dem live for halvandet års tid siden, tænkte jeg – Det her kan bliver rigtig, rigtig stort, hvis bare musikken bliver bedre produceret. Altså, produktionerne lød meget demo-agtige, men de havde ‘det der’ ethundrede procent. Så jeg slog mig for nyligt sammen med bandets anden manager, Andreas Lemche, og arbejder nu blandt andet med at finde et solidt pladeselskabs setup, live agenter i hele verden og co-writers til debutpladen.”

Kunstneren
Da vi bliver færdige på Falernum rejser vi os, betaler regningen og Kasper Bjørke går udenfor for at ringe til sin ven, fotograf Lasse Bech Martinussen, der senere skal tage billederne til interviewet. “Det bliver nok først engang i næste uge, at vi begge får tid til at ta’ dem. Vi har begge mega travlt i øjeblikket”, siger han. ”Det er cool”, siger jeg, mens vi går mod Bjørkes lejlighed kun kort derfra. Det er Kasper Bjørke, der selv foreslået og aftalt billeder med Lasse. Han er kontrolmenneske, og han ved det godt selv. Han hader, når der ikke er styr på sagerne. Han korrekturlæser alle sine interviews, snakker kun med en snæver gruppe af medier og er meget selektiv med hvilke billeder, der bliver bragt af ham og hvad der bliver talt om. Den rene linje går også igennem i herskabslejligheden, han deler med sin kæreste på Frederiksberg.I værelset – eller studiet – i et lokale med vindue mod gården, står et gammel B&O-fjernsyn, der ikke er sat til. Her sætter vi os i hver sin stol for at snakke om den anden del af Kasper Bjørke: Kunstneren.

På det her tidspunkt er Filurs fjerde album Faces lige på trapperne. House-duoen har ellers været on hold i fem år, mens Kasper har lavet to soloalbums, og kompagnonen Thomas Barfod har kørt sin karriere i bandet WhoMadeWho. Selve Filur-projektet er også gået fra at være deres brød på bordet til et kreativt frirum, hvor de har kunnet prøve andre nogle andre ting af. “Der har ikke været noget pres på. Det har været 100 procent lystbetonet. Når jeg arbejder på mit eget solo-projekt, går jeg meget op i, at det endelig ikke må blive for poppet, hvor det med Filur er det stikmodsatte. Det må endelig ikke blive for lidt poppet. Så der har jeg bare måtte forsøge at give slip. Målet har været at lave ti potentielle radiosingler med ti forskellige features.” På trods af de poppede ambitioner har Kasper Bjørke ingen intention om at blive mere kendt, end han allerede er. “Jeg har ikke nogen ambition om at blive superstjerne. Jeg har ikke lyst til at være popstjerne, hverken som artist eller dj. Jeg har generelt svært ved at skulle selv-promovere og skrive om mig selv hele tiden. Jeg gør kun lige det, jeg føler, er et minimum for at holde folk informeret om, hvad jeg har gang i. Anerkendelsen kommer hos mig fra at kunne leve af det, jeg selv føler for og tror på. Jeg har ikke lyst til at køre en David Guetta-agtig karriere. Sådan noget synes jeg, er skrækkeligt”, griner han. Mest kendt er Kasper Bjørke måske som dj i det Københavnske natteliv. I de sidste ti år har han i hvad, der minder om hver weekend, vendt plader på natklubber i hele verden, kun afbrudt af få ferier og lange dage i studiet. Han ved også godt, at hans dj-tid kun er til låns. På et tidspunkt, indenfor de næste fire-fem år, er planen at trække sig fra de hektiske klubjobs og kun tage imod de allermest tiltrækkende jobs. Han spiller ikke hits. Den slags siger ham ikke noget. Og han gider heller at tage skodjobs i provinsen, “medmindre det virkelig giver mening”, som han siger det – også selv hvis tilbudet er godt. Det får ingen noget ud af.“Så står der en masse mennesker, der ikke gider høre de ting, jeg vil spille. Og så bliver det ikke nogen god fest.” Den gode fest eksisterer nemlig kun, når det hele går op i en højere enhed”, siger han. Og det bør han vide noget om. Det er den slags, Kasper Bjørke lever for.

Mere fra Profilen

LÆS MERE FRA + APROPOS MAGAZINE