Mød Sergei Sviatchenko, der synes, du skal købe en blazer med guldknapper

Blankpolerede sko, nystrøget skjorte, habit og slips, men for guds skyld ikke det brede. Kun det smalle, stramme slips er godt nok, når Danmarks bedst klædte mand, Sergei Sviatchenko, tager tøj på. Apropos’ Sebastian har snakket med kunstneren, der hylder detaljen og hader sportstøj.

Sebastian: Kan man have forstand på god stil?

Sergei: Stil er enormt subjektivt. Og når vi snakker god stil, kan jeg kun snakke om den stil, jeg kan lide. Det vil sige stil inspireret af 50’erne og 60’erne. Det er den stil, jeg repræsenterer, og som jeg finder tidsløs og uendeligt inspirerende. Som person og som kunstner mener jeg, at den periode var den bedste nogensinde inden for mode. Der findes masser af andre stilarter, jeg slet ikke forstår, men som betyder noget for andre mennesker, og det anerkender jeg fuldt ud. Jeg underkender det ikke som stil. Det skal andre bare tale om. Det kan jeg ikke. Også fordi min tilgang til alt er visuel, ikke videnskabelig eller historisk. Jeg bruger udtrykket modern classicist, når jeg taler om den stil, som jeg repræsenterer – det vil sige alle klassiske elementer af tøj: Skjorter, jakker, bukser, strik, slips, sko – men brugt i nutidens ramme.

Sebastian: Har du, en modern classicist, nogensinde tøjkrise?

Sergei: Nej. Aldrig.

Sebastian: Så hvis man vil undgå tøjkriser og blive modern classicist, hvad handler det så om?

Sergei: Det er ligesom med kunst: Det handler om detaljer. Når jeg ser en mand på gaden, der for eksempel har bundet den helt lille slipseknude, tænker jeg: Han er modern classicist. Men ser jeg en med stor slipseknude, betragter jeg det som en fejl. Han har ikke forstået, hvad det handler om. En modern classicist er en person, der ser verden omkring sig som et led mellem generationer, en verden som er præget af historiske og kulturelle begivenheder og med en betydelig portion af nysgerrighed til alt omkring ham. Kort sagt: Videbegærlig.

Sebastian: Hvad siger stilen om en person?

Sergei: Den fortæller noget om, hvordan vedkommende forstår æstetiske elementer i livet.

Sebastian: Hvorfor er stil vigtigt for dig?

Sergei: Jeg ved ikke, om det er vigtigt, men det er meget naturligt for mig. Vigtigt er ikke det korrekte ord, men jeg har en glæde ved at klæde mig på. Det er min natur. Og jeg kan godt lide det. Men stil er en ”fælles” størrelse, som alle kan være med omkring. Den er naturligt del af livet og noget, som definerer vores æstetiske og kulturelle præferencer.

Den mand, der tager det samme tøj på som sin kammerat, han har ingen stil. Man skal ikke kopiere.

Sebastian: Så stil er slet ikke vigtigt for dig, manden der gang på gang bliver fremhævet som den bedst klædte?

Sergei: Det er vigtigt på den måde, at når jeg er godt klædt på, føler jeg mig tilpas, når jeg går på gaden. Stil er noget, jeg selv er herre over, og derfor ser jeg det mest som en naturlighed end en vigtighed.

Sebastian: Hvad er dit bedste stiltip?

Sergei: Du bør bruge flere penge på kvalitet end mange penge på ligegyldigheder, som skiftes hvert år. Se et par sko som en investering, der holder de næste 20 år. Håndværket bag skoen er essentielt.

Sebastian: Så når du køber tøj, køber du til resten af livet?

Sergei: Ja.

Sebastian: Du voksede op i Ukraine i Sovjetunionen. Hvordan var din tilgang til stil dengang?

Sergei: Min mor var meget interesseret i mode, så hun havde nogle sovjetiske blade liggende, som jeg også kiggede i. Men det var ikke ret meget. Min far var meget konservativ. Han gik altid med butterfly eller slips og i habit. Han polerede sine sko hver dag. Det er måske derfra, at jeg har min interesse for det klassiske – og for at pudse sko. Stil er ikke kun noget, jeg har glæde af, når jeg er iført et bestemt stykke tøj. Jeg elsker at sidde og blankpolere mine sko. Ligesom jeg også har enorm glæde ved at stryge en skjorte perfekt, mens jeg hører musik. Man skal glæde sig ved at arbejde med sin stil.

Sebastian: Har du altid været inspireret af 50’erne og 60’erne?

Sergei: Ja. Og jeg har altid kigget meget på min bedstefar og min far. Jeg havde en fascination af ”de voksnes garderobe”, og har altid villet være som dem. Jeg er repræsentant for mine forældres generation. Derfor har jeg også videreført traditionen om at have en familiering.

Sebastian: En familiering?

Sergei: Det var min far, der indførte det, og vi har så fortsat det. Alle herrer får en ring med tilhørende stjernetegnssten, når man fylder 21 år. Vi følger meget traditionerne, hvilket jeg er meget glad for.

KNB_6686_fritlagt
KNB_6700
KNB_6709
KNB_6710
KNB_6721-1
KNB_6722

Værker af Sergei Sviatchenko

Sebastian: Er du et konservativt menneske?

Sergei: Ja, det kan man godt sige. I nogen sammenhænge. Jeg kan godt lide vinylplader, lædersko, jeg spiser det samme til morgenmad, jeg besøger de samme restauranter, når jeg er i Paris, men jeg elsker også den nye generation og elsker at se, hvad den kommer med.

Sebastian: Hvem dikterer den gode stil: Designeren eller manden på gaden?

Sergei: Designeren. For eksempel Yves Saint Laurent, hvis ting stadig kan inspirere mig. Han har lavet nogle fantastiske ting. Eller Junya Watanabes kreationer, der er fulde af fantasi med brug af utraditionelle materialer og klassiske snit og omvendt. Manden på gaden er en form for svagt ekko af disse genier, så det er først og fremmest den kloge, kreative og talentfulde designer, der dikterer den gode stil og inspirerer manden på gaden. Til gengæld kan jeg ikke lide, når folk inspirerer hinanden, så de bliver en slags kloner. Det er ikke godt. Den mand, der tager det samme tøj på som sin kammerat, han har ingen stil. Man skal ikke kopiere.

Sebastian: Du har tidligere sagt, at du går meget op i at gå klædt maskulint. Hvad vil det sige?

Sergei: Mænd har det med at være lidt generte, når de skal snakke om stil. Mænd snakker ikke om tøj, men det mener jeg, at vi skal. Snakke om æstetik. Mænd går for eksempel til styrketræning, men de interesserer sig ikke for kulturen inden for påklædning. Vi skal have ind i mandekulturen, at når vi vågner om morgenen, tænker vi over, hvad vi tager på.

Sebastian: Er du forfængelig?

Sergei: Hvis forfængelighed er, at jeg går op i detaljer såsom, at mine sko er velpudset, mine skjorter er nystrøget, og jeg er pænt klippet, så ja. For mig er det det samme som at børste tænder.

Sebastian: Er du nogensinde bange for, at kunstneren Sergei Sviatchenko drukner i stilikonet Sergei Sviatchenko?

Sergei: Nej, det er jeg ikke bange for, for kunstneren og stilikonet er den samme person. Det hænger sammen. Jeg er først og fremmest kunstner – stilikonet er noget, folk kalder mig. Det smigrer mig naturligvis, og jeg er glad for at give ud af mine holdninger og idéer om herremode. Mere ligger der ikke i det.

Vi skal have ind i mandekulturen, at når vi vågner om morgenen, tænker vi over, hvad vi tager på.

Sebastian: Så du er ikke træt af, at du i Danmark primært er kendt som ham med den gode stil?

Sergei: Nej. I unge kredse er jeg kendt som ham med den gode stil, men jeg har rejst og udstillet i det meste af verden de sidste to årtier, hvor jeg har mødt mennesker, som kender mig som kunstner. Jeg ser det som et resultat af det arbejde, jeg har lavet i den retning. Men jeg har aldrig bevidst opsøgt at blive kendt som en velklædt mand, og jeg har aldrig forventet det.

Sebastian: Kan et godt sæt tøj ligefrem betragtes som et kunstværk?

Sergei: Nej. Og så alligevel ja. Et sæt tøj har alle elementer præcis som et billede: Komposition, struktur, baggrund, farvemætning, overraskelse, nytænkning, og hvis man skal analysere disse elementer i forhold til et sæt tøj, kan man sagtens nå til konklusionen, at det er a piece of art.

Sebastian: Hvad er dit ultimative mål som kunstner?

Sergei: Jeg vil gerne have en mulighed at realisere mine kunstneriske idéer.  Men jeg har også ambitioner om at udvikle Close Up And Private (Sergeis stilblog, red.), skabe nogle bestemte elementer af tøj i samarbejde med andre, små eller store producenter.

Sebastian: Du har tidligere arbejdet sammen med Jack & Jones. Kommer der mere i den stil?

Sergei: Snart lancerer jeg en forlængelse af Close Up And Private webshoppen Private Classicist. Jeg har lavet en lille kollektion af slips og bælter. Men jeg håber også at lave skjorter og jakker på et tidspunkt.

Sebastian: Hvilke trends ville du fjerne, hvis du kunne?

Sergei: Det første jeg ville fjerne, er alt sportstøjet i gadebilledet. I mine øjne er det ødelæggende for silhuetten. Og kvinderne går med det! Jeg forstår det ikke. Jeg synes hellere, at de unge mennesker skulle købe en blazer med guldknapper i stedet for at bruge penge på sneakers.

Sebastian: Hvad gør vi ved det?

Sergei: Det tager tid.

Sebastian: Tak, Sergei. Det var det, jeg havde.

Sergei: Selv tak. Jeg synes, vi har haft en god snak, og jeg håber, at de unge mennesker vil læse det som en anbefaling – ikke en diktering.

Mere fra Q&Apropos

LÆS MERE FRA + APROPOS MAGAZINE