birgitte_hjort_sorensen_banner

Mød Birgitte Hjort Sørensen, der er landets mest omtalte skuespillerinde lige nu

Det virkede umiddelbart ukonventionelt. Birgitte Hjort Sørensen, der poserer som den ikoniske Twiggy. Vi mener; vi vidste godt, hun var landets næste store skuespillerinde, men kunne hun forføre os med ét fotografi? Danmark, vi har svaret til jer. Apropos’ Sophie har mødt kvinden, du ikke kan holde op med at tænke på (tro os, vi har prøvet)

Sophie: Birgitte, ved du godt, at det her er et herremagasin?

Birgitte Hjort Sørensen: Er det et herremagasin?

Sophie: Ja…

Birgitte Hjort Sørensen: Jeg var inde at kigge på hjemmesiden. Og jeg synes ikke, jeg fik sådan en udpræget fornemmelse. Jeg har jo ikke kigget sådan helt ned til hver enkelt detalje, men jeg tænkte, at det så meget stilfuldt ud. På den måde kan jeg måske godt forstå, det er et herremagasin. Jeg har tit tænkt på, når jeg læser herremagasiner, at jeg ville ønske, at kvindemagasinerne lånte lidt af jer – altså herremagasinerne – fordi kvindemagasinerne så tit fokuserer på mode og udseende. Herremagasiner er lidt mere all-around.

Sophie: Hvilke foretrækker du så?

Birgitte Hjort Sørensen: Jeg foretrækker de magasiner, hvor jeg kan tale om mit arbejde fremfor mit privatliv.

Sophie: Du virker også som et forholdsvist privat menneske …

Birgitte Hjort Sørensen: Der er to aspekter af det, du siger. Jeg har det bedst med at værne om mig selv. Og det, jeg synes, er sjovt ved at lave skuespil, er at lave mange forskellige karakterer og mange forskellige genrer. Og hvis folk ved for meget om mig som privatperson, bliver det det, de ser, og så er det sværere for publikum at se mig som rollen. Så jeg beskytter også min profession.

Sophie: Men i Danmark er de skuespillerinder, der er anerkendte også dem, offentligheden har interesse i, og hører om. Går det ikke hånd i hånd, og skal man ikke ’bare’ leve med det?

Birgitte Hjort Sørensen: Det tror jeg helt sikkert. Altså, jeg kan jo heller ikke overleve, hvis folk ikke ved, jeg er der. Jeg er også afhængig af at lave pressearbejde. Men jeg tror bare, at man skal vide med sig selv, hvor grænsen går. Selvfølgelig skal man give noget. Og jeg synes da også, at eksempelvis Kate Winslet er virkelig spændende. Hende vil jeg da også gerne læse om. Men min grænse går blandt andet ved mit hjem. Folk behøver ikke at vide, hvordan jeg bor. Det giver mig en større frihed.

Sophie: Okay, så når du nu sidder i sådan en rolle her, er du Birgitte? Eller er der et lag af dig, jeg ikke kommer til at stifte bekendtskab ved?

Birgitte Hjort Sørensen: Ja.

Sophie: Da du sad og kiggede på hjemmesiden, fik du så en idé af, hvad vi to skulle tale om?

Birgitte Hjort Sørensen: Øhhh, nej. Næh.

Sophie: Hvad plejer du så at blive spurgt om?

Birgitte Hjort Sørensen:Jeg er blevet spurgt rigtig mange gange, hvor meget jeg minder om Katrine Fønsmark (fra Borgen, red.). Mens jeg lavede tv blev jeg ofte spurgt om, hvor jeg skulle holde sommerferie, og hvad jeg lavede i min fritid. Og om hvordan jeg kom i gang med skuespilleriet.

Sophie: Fint. Så behøver jeg ikke at spørge om det. Birgitte, har du meget bevidst gået efter de roller, du har fået?

Birgitte Hjort Sørensen: Det er sjovt, fordi når man bliver uddannet fra skuespillerskolen i Danmark, så får man meget undervisning i hvordan man skal udfylde dagpengekort, og hvordan man selv kan skaffe noget arbejde, hvis ikke der er noget aktuelt. Arbejdsløsheden er en stor del af identiteten i at være skuespiller. Der er vist ingen, der forventer at komme ud og få et fuldtidsarbejde. Derfor havde jeg i starten en ”jeg-tager-bare-hvad-der-er”-indstilling. Jeg har så været helt vildt heldig, fordi der har været nogle muligheder, som jeg også syntes var super spændende, og som bragte nogle andre muligheder med sig. Nu er jeg så et sted, hvor jeg kan tillade mig at sige ja eller nej til de projekter, jeg bliver tilbudt. Og der træffer jeg meget bevidste valg. Lige da jeg havde lavet Chicago i London, var jeg meget bevidst om ikke at lave musicals i et par år, så jeg ikke blev kendt som hende, der kun lavede musicals.

Sophie: Jeg fornemmer, at du har travlt. For det har primært været din publicist, jeg har været i kontakt med. Er man ikke ved at være ret så stor, når man har sådan en?

Birgitte Hjort Sørensen: Jeg havde brug for én, der kunne varetage mine interesser, efter jeg var kommet hjem fra London. Producere er interesserede i at få mest muligt ud af én, så er det rart at have én, der ved, hvor meget jeg kan presses.

Sophie: Synes du, det giver en dig en frihed? Nu tænker jeg også i forhold til journalisterne.

Birgitte Hjort Sørensen: Nu har jeg haft enormt travlt faktisk op til i dag og har ikke haft tid til at tale med Petra (fotografen, red.). Så det er en kæmpe frihed at vide, at der er én, der kender mig, som ved hvad jeg kan lide, og hvad jeg kan gå med til. Så der en stor grad af tillid og en kæmpe følelse af tryghed. Noget andet er, at jeg via mit fag aldrig har fået nogen uddannelse i, hvordan man laver en lønforhandling – og det er jeg heller ikke særlig god til. Så det er rart, igen, at have én, der har styr på praktikken omkring min branche. Jeg er jo selv mit eget produkt. Og det er meget underligt at gå ud og sælge sig selv.

Sophie: Hvad tænker du om produktet Birgitte?

Birgitte Hjort Sørensen: Jeg tænker sjældent på mig selv, som et produkt, når jeg sådan til hverdag går rundt. Jeg bliver dog mere og mere bevidst om det. Også som jeg efterhånden er blevet mere og mere offentlig. Jeg tænker, at jeg gerne vil kunne genkende personen Birgitte i produktet også. Også selvom jeg i bredest muligt omfang prøver at bevare mit privatliv privat.

Sophie: Så der er jo lidt to Birgitter?

Birgitte Hjort Sørensen: Min opgave er jo også at overbevise andre om, at jeg er en anden. Men jeg ved jo godt hele tiden selv, at jeg er mig.

Hvordan har du egentlig med, at folk synes, du er lækker?
Synes de det? Jeg tror, jeg har det meget ligesom alle mulige andre. Jeg vågner jo også nogle morgener og synes, jeg ligner lort, og jeg synes bestemt også, der er visse vinkler, der er mere flatterende end andre. Dernæst er jeg også så heldig, at jeg forholdsvis ofte, bliver krudtet op af nogle mennesker, der ved, hvad de laver. Men altså, jeg går ikke rundt selv, og tænker, jeg er lækker. Jeg er vel meget almindelig?

Sophie: Men, Birgitte, de billeder, vi lige har taget af dig. De er jo ikke for sjov – og der er en vis sex-appeal, der skal findes frem.

Birgitte Hjort Sørensen: Det bliver jo lettere, for hver gang man gør det. Men for mig er det ligesom at spille forskellige roller. Så hiver jeg den del frem. Altså sexappealen. Da jeg var 18, flirtede jeg lidt med at blive model, men var helt vildt dårlig til det, fordi jeg bare stod foran kameraet og gik ud fra, at nogle mennesker ville fortælle mig, hvad jeg skulle gøre. Men det gjorde de jo ikke. Så det endte det, at jeg så rimelig død ud. Da jeg så begyndte at blive fotograferet til forskellige ting, skulle jeg tilbage til fiaskoen. Altså det med at se død ud, fordi jeg ingen instrukser fik. Men så legede jeg Naomi Campbell – hende supermodellen – og så gik det.

Sophie: Er du så tilfreds? Selvom du jo godt kan sige, at du spiller Twiggy og Brigitte Bardot på billederne …

Birgitte Hjort Sørensen: Det er selvfølgelig svært ikke at sammenligne sig med andre. Det gør man jo hele tiden. Men hver gang jeg prøver at sammenligne mig med andre, så skal jeg huske på, at jeg er Birgitte. Der har jo været en Twiggy, og hende skal jeg jo ikke være. Jeg skal være mig. Ikke en efterligning.

… jeg vil vove at påstå, at 95 procent af de kvindelige karakterer, der bliver skrevet, enten er kønne, søde, sexede, pæne og eller smukke.

Sophie: Tror du, det er nemmere at slå igennem i din branche, hvis man er flot?

Birgitte Hjort Sørensen: Ja. Fordi jeg vil vove at påstå, at 95 procent af de kvindelige karakterer, der bliver skrevet, enten er kønne, søde, sexede, pæne og eller smukke. Som regel vil der være en fysisk beskrivelse af kvinderne. Hvorimod det for mændene handler mere om en stærk udstråling. Det er tit en faktor for kvinder, at man skal være lidt lækker.

Sophie: Hele det her set-up er jo meget pige-på-pige. Kvindelig fotograf, make-up-artist, stylist og journalist. Hvordan har du det med det frem for at arbejde med mænd?

Birgitte Hjort Sørensen: Det var sjovt, fordi jeg nåede lige at tænke over, da du skrev i den første mail, at især dine mandlige kollegaer var glade for mig, og at det så var dig, der skulle lave interviewet. Men så tænkte jeg, at i virkeligheden var bevidst? Men jeg har det nok godt med både mænd og kvinder. I forhold til bramfriheden, var jeg nu meget glad for, at det var kvinder. Særligt når man er bar. Mandlige fotografer er jo helt vildt dygtige – de mandlige fotografer jeg har arbejdet sammen med har alle været meget professionelle Men i det her set-up bliver seksualiteten taget helt ud, hvilket giver en tryghed til at give den lidt mere gas.

Sophie: Tak for din tid.

Birgitte Hjort Sørensen: Selv tak.

Mere fra Q&Apropos

LÆS MERE FRA + APROPOS MAGAZINE