ralphbanner_2

Verdens bedste Ralph Lauren siger farvel

Manden bag verdens mest berømte hest træder ned fra sejrsskamlen. Ralph Lauren (altså manden) skal nemlig ikke længere sidde på den øverste post hos Ralph Lauren (altså tøjmærket). Vi kigger tilbage på ikonets lange karriere.

Her i november er 76-årige Ralph Lauren trådt af som CEO for det imperium, han grundlagde i New York tilbage i 1967. Det er stort, fordi Ralph Lauren aldrig har haft andre CEOs end Ralph Lauren. Så selvom han naturligvis fortsat vil have indflydelse på sit kongerige, er det på mange måder enden på en æra. Både for tøjmærket Ralph Lauren, men bestemt også for mennesket Ralph Lauren.

Poloen

Ralph har haft alt muligt at gøre med, at poloen i dag er et etableret stykke tøj i de fleste mænds garderober. Han har endda lagt navn til den. Da poloen blev opfundet af René Lacoste (ja, dén Lacoste), hed den bare en tennis shirt, fordi den blev designet til at, ja, spille tennis i. Ret fantasiløst. Ralph søsatte sit eget bud på tennistrøjen med serien Polo Ralph Lauren – og Ralphs tennistrøje overtrumfede Lacostes i en sådan grad, at man begyndte at kalde alle tennistrøjer for poloer.

Godfather of preppy

Ralph Lauren har lært os alle sammen at sige preppy. Eller han har i hvert fald bidraget til det. Preppy-moden, som er et klassisk pænt look, der udspringer af studiemiljøet på de amerikanske Ivy Leauge-skoler, eksisterede lang tid før Ralph Lauren. Men Ralph har på mange måder været med til at udbrede moden, så den ikke længere er forbeholdt Harvard-studerende.


hubbe_small

Nikolaj Hübbe om Ralph Lauren
”Ralph Lauren har, bedre end nogen anden, forbundet hele det glamourøse New England og Old World America med nutidens tendenser. Det er vel derfor, han er blevet et design-ikon. Hans måde at forny den amerikanske emanciperede self-made-glamour girl a la Katherine Hepburn eller Lauren Bacall er en genistreg.

Hele hans univers af fritid og skødesløs glamour er meget enkel og præcis. Og derfor tror jeg også, han for mange amerikanere er forbundet med en meget efterstræbt livsstil og et look, som taler direkte ind i den klassiske amerikanske drøm.”


“It ain’t Ralph, tho!”

Her på Apropos Magazine har vi et særligt talent for at snige Kanye West med ind i alt. Denne artikel er ingen undtagelse. Kanye er stor beundrer af Ralph Lauren og af alle de citatvenlige ord, der er kommet ud af Kanyes mund, lyder nogle af de bedste: “It ain’t Ralph, tho!”. Det var Kanyes måde at beskrive designeren og radioværten Sways tøjmærke på. Kanye mente, at Sways relativt ukendte tøjmærke var fint nok, men altså ikke på niveau med Ralph Lauren. Det var i øvrigt Sway selv, der interviewede Kanye.

Han har lært amerikanerne at tage ordentligt tøj på

Ralph Lauren er dog stadig all american. Og det er et kæmpe kompliment til amerikanerne. Når nogen siger “klassisk amerikansk outfit” ledes tankerne typisk hen på noget med en skovmandsskjorte og en Byggemand Bob-hjelm – men det har Ralph Lauren forsøgt at ændre på. Han er der ikke helt endnu, men han er godt på vej. I modeverden er Ralph Lauren i hvert fald indbegrebet af amerikansk.

Milano eller Bilka?

De sidste mange år har Ralph Lauren stået over for det evige dilemma, som ethvert kvalitetsbrand før eller siden må tage stilling til: Skal vi forblive eksklusive eller skal vi sælge ud? Lige nu står Ralph Lauren med et ben i hver lejr. Du kan sagtens se Ralph Lauren repræsenteret på verdens fineste modeuger, men der er eddermame også mange 14-årige drenge fra Køge, som render rundt med lidt for store heste på tøjet. CEO-skiftet er en god anledning til at vælge side én gang for alle.


virgil_small

Virgil Nicholas om Ralph Lauren
”Ralph Laurens betydning for nutidens modebillede er en kandidatafhandling i sig selv. Igennem sin lange periode på tronen i særligt herremodens fyrstedømme har Ralph Lauren været med til at inspirere, provokere, udfordre, ændre og samtidig fastholde modebilledet et hav af gange.

Afhængigt af hvem du spørger, er Ralph enten genial eller en gentagelse af sig selv. I det store hele mener jeg dog, at han ikke bare har ændret vor tids mode, men hele det globale livsstilsbillede. For der var en gang en mand, der hed Kanye West, som bar en pink polo. Og så er resten vist historie.”


Ralph Lauren på svensk

På papiret kunne det (desværre) godt se ud til, at den nye CEO vil hive Ralph Lauren i en billigere retning. Manden, der skal løfte arven er nemlig svenske Stefan Larsson, der har en fortid i H&M og Old Navy. Ja, Old Navy er Gaps discountlinje. Og Gap er i forvejen lidt discount. Go figure. Efter sigende skulle Ralph desuden have været skeptisk, da han blev præsenteret for idéen om Larsson – og Larsson skulle have været lige så skeptisk. Men noget er gået godt alligevel. En ting er dog sikkert: Der vil altid kun være én Ralph. Og ham kommer vi til at savne.

Kategori:
Personligheder
TAGS: