Kongehuset

Kongefamilien er blevet malet, fordi vores fremtidige konge stadig er en dreng, der bare vil lege med Lego

Normalt lader vi Billed Bladet og deres Dannebrog-viftende læsere om at hylde monarkiet. Men da vi så maleriet Kongehuset af Thomas Kluge, hvor alle 14 (!) familiemedlemmer er samlet og forevigt, kunne vi ikke lade det gå forbi uden en bemærkning. Og bevares, det bliver næppe en særlig skarp bemærkning, men siden hvornår har det været et krav, når vi taler om kongehuset?

Maleren Thomas Kluge har med penge fra en tophemmelig person kunnet afsætte to et halvt år til at male Kongehuset, og som den artsy-type jeg er, har jeg selv forsøgt mig med akvareller. Men selv hvis min mor var blind, ville hun ikke have mine “værker” hængende, og det er derfor ret imponerende, hvor fucking detaljeret kongefamilien er malet, nærmest som et nærbillede taget med spejlrefleks. Og så er han i øvrigt selvudlært. Sejt, ikk’?

Som altid med malerier er der mere end det, der er på overfladen. Eksempelvis er Joachim og Alexandras skilsmisse symboliseret i bygningen af det røde Legotårn, som de to prinsebrødre leger med. Forklaringen? Legotårnet symboliserer, at familien blev brudt ned, men nu er blevet genopbygget — i form af et rødt Legotårn. Der er flere skjulte symboler gemt i Kongehuset, så fortsat god jagt (et lille tip: kun tre kigger beskueren i øjnene. Hvorfor lige dem?).

Kronprins Frederik og Marys førstfødte søn, prins Christian d. et-eller-andet, som en skønne dag bliver konge, er placeret i forgrunden med et usikkert blik, mens hans søskende, fætre og kusiner leger med legetøj. Ifølge værkets skaber Thomas Kluge, repræsenterer den lille prins den endnu usikre fremtid, som han står der og kigger på os; endnu udvidende om, hvordan det er at være kongelig og konstant jagtet af utålelige Billed Bladet-journalister.

Mere fra Kultur

LÆS MERE FRA + APROPOS MAGAZINE