jamiexx_incolours_banner2

Jamie xx’s nye album har potentialet til at blive soundtracket til en hel del forelskelser, forfester og kærestesorger

Den britiske The xx-producer er endelig klar med sit debutalbum. Det hedder In Colour og har været undervejs i fem år. Det vil sige, at Jamie xx har arbejdet på det, siden har var 21 år og ikke engang vidste, at Drake en dag ville remixe ham. Nu har Apropos Magazines Simon lyttet til albummet 10 gange. Her er hans vurdering for hvert lyt.

jamiexx_incolourLyt 1: Singlerne op til albumudgivelsen har varieret fra 90’er-techno til melankolsk slowmotion-pop og et potentielt dancehall-sommerhit. Gode numre i sig selv, men de fik mig også til at spekulere på, hvordan albummet ville binde det hele sammen. Efter første lyt er jeg ikke helt overbevist om, at det er lykkedes. Helhedsindtrykket føles mest af alt som en checkliste for, hvor mange facetter af de sidste 20 års klubmusik Jamie xx kan nå omkring på 45 minutter.

Lyt 2: Okay, det var faktisk ikke helt fair. På andet lyt lyder albummet allerede mere konsistent. Der er en eller anden underliggende sørgmodig håbefuldhed ved det hele (ja, undskyld mig). Det skærer dog stadig i ørerne, at den tyste og noget nær perfekte Loud Places bliver efterfulgt af den direkte lalleglade I Know There’s Gonna (Good Times). Det er som om, Jamie xx ikke rigtig kan beslutte sig for, om han vil ud på dansegulvet eller græde i et hjørne.

Lyt 3: Reminder til mig selv og de næste syv lyt: Lyt med gode hovedtelefoner. De helt store og klodsede. På tredje lyt lægger jeg nemlig mærke til flere detaljer, der beviser, hvor meget Jamie xx har kælet for produktionen. Der er for eksempel på et tidspunkt i nummeret Obvs, hvor lyden af en guitar og en ståltromme nærmest smelter sammen og lyder som intet andet. Godt gået.

Lyt 4: Jeg er allerede omvendt. Albummet lyder ikke længere som en rodepose. Selv den tidligere nævnte I Know There’s Gonna Be (Good Times) giver mening på fjerde lyt. Den forhindrer albummet i at blive en parodi på sig selv. For det hele kan godt blive lidt for trist af og til, og så er det altså nødvendigt med én som Young Thug, der lige kan forklare, hvordan han vil ”ride in that pussy like a stroller”. Den sætning ville man nok ikke høre på et The xx-album.

Lyt 5: Fik jeg nævnt, at der er ståltrommer på albummet? Altså det der caribiske olietøndeinstrument, som hvide mænd med dreadlocks spiller på i sydeuropæiske feriebyer. Jamie xx udnytter instrumentet en hel del bedre på In Colour, og jeg overvejer, om han mon har det med på scenen, når han optræder. På YouTube finder jeg dog kun en ståltrommeløs optagelse af Loud Places, men jeg begynder alligevel så småt at fortryde mit valg om ikke at tage på Roskilde i år.

…det hele kan godt blive lidt for trist af og til, og så er det altså nødvendigt med én som Young Thug, der lige kan forklare, hvordan han vil ”ride in that pussy like a stroller”

Lyt 6: Albummet er stadig en fornøjelse. Især er den enorme The Rest Is Noise kun blevet bedre fra gang til gang. Den svinger hele tiden mellem fine klavermelodier og tung house, hvilket egentlig indkapsler albummets skizofreni ret godt.

Lyt 7: Det er egentlig underligt, at Jamie xx har så intetsigende numre som Just Saying og Hold Tight med, når nu han brugt fem år på albummet. De er lidt som de der pickles, du fjerner fra din burger, fordi de jo bare er ligegyldigt fyld. Der er intet ved numrene, som siger mig, at de er lavet af Jamie xx. Men fordi de er klemt ind i et ekstremt gennemarbejdet album, har jeg ikke tænkt over det før nu.

Lyt 8: Der er noget andet, der er begyndt at irritere mig. Hele albummet igennem er der korte samples af stemmer, der siger… ikke rigtig noget faktisk. Men når jeg først har lagt mærke til dem, kan jeg ikke høre andet. Det er som om, Jamie xx har siddet i sit kælderstudie og tænkt ”hvordan kan jeg gøre det her polerede album mere undergrund? Underlige stemmer, der snakker over alle numrene selvfølgelig!”.

Lyt 9: Jeg har ladet albummet ligge et par dage, fordi jeg tror, jeg skamlyttede det for hurtigt. Honeymoon-fasen gik hurtigt over. Men her på niende lyt kan jeg så småt se ud over mine irritationer. Jeg fangede faktisk mig selv i at tænke, at Hold Tight sgu da egentlig er et meget fedt nummer alligevel. Der er i hvert fald masser af remix-potentiale.

Lyt 10: Der er noget meget sjældent ved et album som In Colour. Det er ikke perfekt, men det er der ikke så meget, der er. Til gengæld har det potentialet til at blive soundtracket til en hel del forelskelser, forfester, ødelagte byture og kærestesorger i 2015. Selv efter 10 lyt kan jeg mærke, at jeg ikke er færdig med albummet endnu. Så måske var det alligevel de fem års ventetid værd.


In Colour-tracklist:
01. Gosh
02. Sleep Sound
03. SeeSaw (feat. Romy)
04. Obvs
05. Just Saying
06. Stranger In A Room (feat. Oliver Sim)
07. Hold Tight
08. Loud Places (feat. Romy)
09. I Know There’s Gonna Be (Good Times) (feat. Young Thug & Popcaan)
10. The Rest Is Noise
11. Girl

Kategori:
10 Lyt
TAGS:
, , ,

Mere fra 10 Lyt

LÆS MERE FRA + APROPOS MAGAZINE